Perkongsian Peribadi, Pendidikan dan Kerjaya. Semua Kisah Lobam

Monday, October 1, 2012

Khazanah Bumi Anbia' Bahagian 1

10:05 PM Posted by Lobam No comments
+ Assalamualaikum.

+ Bismillahirrahmanirrahim. Segala puji bagi Allah Tuhan sekalian alam. Menciptakan sekalian makhluk dengan kekuasaan-Nya.

+ Entri kali ini agak berbeza dengan entri yang pernah saya tulis sebelum ini. Kenangan zaman remaja seringkali mengetuk fikiran agar kembali mengenangkan zaman silam. Biarpun sudah enam tahun berlalu, kenangan mengusik jiwa itu sentiasa bergentayangan di kelopak mata.

+ Kali ini saya mahu membawa pembaca blog picisan ini untuk mengembara ke era zaman para Rasul serta zaman para Sahabat yang gemilang.

+ Gambar ini adalah merupakan koleksi peribadi saya yang diambil sendiri ataupun dikongsi oleh rakan. Mudah-mudahan sedikit gambar yang dipapar serta cerita yang dikongsi akan memberi manfaat kepada semua.

1. Mata Air 12


A060  
 Dan (ingatlah) ketika Nabi Musa memohon supaya diberi air untuk kaumnya, maka Kami berfirman: "Pukulah batu itu dengan tongkatmu", (ia pun memukulnya), lalu terpancutlah dari batu itu dua belas mata air; sesungguhnya tiap-tiap satu puak (di antara mereka) telah mengetahui tempat minumnya masing-masing. (Dan Kami berfirman): "Makanlah dan minumlah kamu dari rezeki Allah itu, dan janganlah kamu merebakkan bencana kerosakan di muka bumi".
+ Batu ini terletak disebuah kawasan bernama Wadi Muqaddas Semenanjung Sinai, Mesir. Sewaktu kaum Bani Israel memohon air daripada Nabi Musa maka turunlah ayat ini. Ini adalah merupakan salah satu mukjizat yang telah Allah kurniakan kepada Nabi Musa.

2. Gereja Buhaira



 + Gereja ini terletak di Busra ( Kota di Negeri Huran , ibu kota Arab Utara di bawah taklukan kerajaan Rom Utara / Kerajaan Byzentain )

+ Gereja ini dijaga oleh seorang Rahib Nasrani yang bernama Buhaira. Buhaira sangat arif dalam kitab Injil dan Taurat.

+ Gereja ini pernah menerima kehadiran rombongan Abi Talib yang pada ketika itu membawa bersama Nabi Muhammad dalam rombongan perniagaan ke Negeri Syam.


  • Semasa rombongan itu jauh dan bergerak ke arah gerejanya ,Pendita itu terlihat awan nipis sentiasa bergerak dan menaungi rombongan tersebut ,menurut imunya yg luas itu ,hanya nabi akhir zaman yg akan diutuskan sahaja yg mempunyai kelebihan itu .dia tidak tahu siapakah bakal nabi dikalangan rombongan Abi Talib itu

  • Semasa rombongan itu berehat dia terlihat seorang remaja duduk di bawah pokok dan tiba-tiba ranting-ranting pokok itu bergerak lembut dan menutupi nabi drp terkena cahaya matahari .Pokok itu di tanam oleh Nabi Ibrahim , dan pada zaman Nabi Musa , Nabi Musa pernah duduk di bawah pokok tersebut , menurut ilmu drp kitab Injil dan Taurat ,hanya para nabi sahaja yg berjaya melihat /menemui pokok tersebut ,manusia biasa tidak akan menemuinya .
 + Setelah bersoal jawab dengan Nabi Muhammad, lantas Buhaira berkata kepada Abi Talib "Wahai Abi Talib bawalah anak ini pulang ke Mekkah segera ,aku khuatir sekiranya orang Yahudi menemuinya nascaya mereka akan membunuhnya"

+ Untuk memgetahui kisah lanjut , boleh klik di sini.

3. Makam Muawiyah bin Abi Sufyan



+ Makam ini terletak di Syria.

+ Kisah Muawiyah ini boleh diikuti secara rinkas di Wikipedia Bahasa Melayu

4. Makam Abu Hurairah



+ Makam Abu Hurairah ini terletak di Damsyiq Syria.

+ Abu Hurairah menghembuskan nafas terakhir pada tahun 57 atau 58 Hijrah dalam usia 78 tahun di Madinah. Beliau telah meninggalkan 5374 potong hadis untuk diwarisi oleh umat terkemudian.

+ Maklumat lanjut boleh didapati di sini.

5. Makam Nabi Saleh



+ Makam ini terletak di Semenanjung Sinai Mesir. Nabi Sleh diutuskan oleh Allah kepada kaum Tsamud.

+ Untuk mendapatkan maklumat lebih lanjut boleh klik di sini.

+ Saya kira setakat ini sahaja dahulu. Jika ada kelapangan dan masa, insya-Allah saya akan terbitkan entri sambungannya pula.

+ Salam Hari Isnin. Jangan monyok-monyok ya ^_^


0 Komen Sedia Untuk Dibaca:

Post a Comment